Opera and censorship in the formation of planetary imaginaries. Vicissitudes of Wagner's work in Buenos Aires during the Great War
Main Article Content
Abstract
From the mid-nineteenth and early twentieth centuries, the worldwide dissemination of opera gave shape to a myriad of situated experiences linked to this complex art form. Within this framework, the widespread dislocation produced by the unleashing of the Great War had a strong impact on artistic and cultural activity on the world stages. Among other consequences, the war divided the waters in terms of the valuation of art and artists from nations on both sides of the conflict. This article analyses some of the debates linked to the prohibition of the performance of Wagnerian operas in Buenos Aires during the period 1914-1920. Therefore, it examines the opinion articles published in the magazine Revista de la Asociación Wagneriana de Buenos Aires and in the Buenos Aires press, which give an account of the discussions surrounding censorship and state regulation of culture. The analysis shows how the divergences of their interlocutors and the international character of the public debate contributed to connect Buenos Aires in the formation of planetary imaginaries linked to the expansion of opera (art), war and what would be reprehensible (politics).
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en los repositorios institucionales UNLP (Sedici y Memoria Académica) y difundido a través de las bases de datos que los editores consideren apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.
References
Baña, M. (2017). Una intelligentsia musical. Modernidad, política e historia de Rusia en las óperas de Musorgsky y Rimsky-Korsakov (1856-1883). Buenos Aires: Gourmet Musical.
Benzecry, C. (2014). An opera house for the ‘Paris of South America’: pathways to the institutionalization of high culture. Theory and Society, 43(2), 169-196. DOI: https://doi.org/10.1007/s11186-014-9214-7
Buch, E. (1994). O juremos con gloria morir. Historia de una Épica de Estado. Buenos Aires: Sudamericana.
Buch, E. (2001). El Caso Bomarzo: Ópera y dictadura en los años sesenta. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana ‘Dr. Emilio Ravignani’, 23(3), 109-137. Recuperado de: http://historiapolitica.com/datos/biblioteca/musica%20y%20politica_buch.pdf
Buch, E. (2003). The Bomarzo Affair. Ópera, perversión y dictadura. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Buch, E. (2016). Música, dictadura, resistencia. La Orquesta de París en Buenos Aires. Buenos Aires: FCE.
Caimari, L. (2016). News from Around the World: The Newspapers of Buenos Aires in the Age of the Submarine Cable, 1866-1900. Hispanic American Historical Review, 96(4), 607-640. DOI: https://doi.org/10.1215/00182168-3677615
Compagnon, O. (2014). América latina y la Gran Guerra. El adiós a Europa (Argentina y Brasil, 1914-1939). Buenos Aires: Crítica.
Fernández Walker, G. (2015). Colón: teatro de operaciones. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Fulcher, J. (2005). The composer as intellectual. Music and Ideology in France 1914–1940. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195174731.001.0001
García Sanz, C. y Tato, M. I. (2017). Neutralist crossroads: Spain and Argentina facing the Great War. First World War Studies, 8(2-3), 115-132. DOI: https://10.1080/19475020.2017.1385407 DOI: https://doi.org/10.1080/19475020.2017.1385407
Glatzer Rosenthal, B. (1984). Wagner and Wagnerian ideas in Russia. En D. Large y W. Weber (ed.), Wagnerism in European culture and politics, (pp. 198-245). Londres: Cornell University Press.
Glocer, S. (2015). Melodías del destierro: músicos judíos exiliados en Argentina durante el nazismo (1933-1945). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones.
Glocer, S. y Kelz, R. (2015). Paul Walter Jacob y las músicas prohibidas durante el nazismo. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones.
Hamann, B. (2002). Winifred Wagner oder Hitler’s Bayreuth. Munich: Piper Verlag.
Irurzun, J. (2018). Bayreuth en Buenos Aires: los wagnerianos y el Teatro de Ópera (Argentina, 1896-1914). Estudios del ISHIR, 8(22), 1-17.
Irurzun, J. (2020). Recursos para una historia de las culturas musicales: la Revista de la Asociación Wagneriana de Buenos Aires (1914-1926). El Oído pensante, 82, 65-89. DOI: https://doi.org/10.34096/oidopensante.v8n2.8038
Irurzun, J. (2021). Una afición transatlántica. Cultura musical e inmigración catalana en Buenos Aires (1880-1920). Buenos Aires: Imago Mundi Ediciones.
Macedo, C. (1998). Between Opera and Reality: The Barcelona Parsifal. Cambridge Opera Journal, 10(1), 97-109. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954586700005346
Ortiz de Urbina y Sobrino, P. (2003). La Recepción de Richard Wagner en Madrid (1900-1914). [Tesis de doctorado] Universidad Complutense de Madrid.
Osterhammel, J. (2014). The transformation of the world: a global history of the nineteenth century. Princeton and Oxford: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400849949
Pastormerlo, S. (2016). Sobre la primera modernización de los diarios de Buenos Aires. Avisos, noticias y literatura durante la Guerra Franco-Prusiana (1870). En V. Delgado y G. Rogers (Comps.), Tiempos de papel: publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX y XX) (pp. 13-37). La Plata: UNLP-FAHCE.
Péladan, J. (1916). La Guerre des Idées. Paris: Flammarion.
Pratt, M. L. (2010). Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación. Buenos Aires: FCE.
Pratt, M. L. (2018). Los imaginarios planetarios. Madrid: Aluvión.
Pujol, S. (2005). Rock y dictadura. Crónica de una generación (1976-1983). Buenos Aires: Booket.
Ross, A. (2021). Wagnerismo. Arte y política a la sombra de la música. Barcelona: Seix Barral.
Sánchez, E. (2014). Pendientes de un hilo. Guerra comunicacional y manipulación informativa en la prensa porteña durante los inicios de la Gran Guerra. Política y Cultura. Revista Académica del Departamento de Política y Cultura, 42, 55-87.
Sánchez, E. (2018). Pasión de multitudes: la prensa y la opinión pública de Buenos Aires frente al estallido de la Gran Guerra. Anuario IEHS, 33(1), 177-204.
Sánchez, E. (2020). Un consenso inestable: la cuestión de la neutralidad en la prensa y la opinión pública de Buenos Aires durante los inicios de la Gran Guerra. Sociohistórica, 46, 1-20. DOI: https://doi.org/10.24215/18521606e113
Snowman, D. (2013). La Ópera. Una historia social. México, Distrito Federal: FCE.
Spotts, F. (2009). Hitler and the power of Aesthetics. New York: The Overlook Press.
Tato, M. I. (2007). “Aliadófilos" y "germanófilos": los intelectuales argentinos ante la Primera Guerra Mundial”. XI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Tucumán, San Miguel de Tucumán.
Tato, M. I. (2012). Contra la corriente. Los intelectuales germanófilos argentinos frente a la Primera Guerra Mundial. Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas, 49, 205-223. DOI: https://doi.org/10.7767/jbla.2012.49.1.205
Tato, M. I., (2017). La trinchera austral. La sociedad argentina ante la Primera Guerra Mundial. Rosario: Prohistoria.
Vila, P. (1987). Tango, folklore y rock: apuntes sobre música, política y sociedad en Argentina. Cahiers du monde hispanique et luso-brésilien, 48, 81-93. DOI: https://doi.org/10.3406/carav.1987.2303
Watkins, G. (2002). Proof through the Night: Music and the Great War. Oakland: University of California Press. DOI: https://doi.org/10.1525/california/9780520231580.001.0001